mandag den 8. september 2014

Boldbasis

Boldbasis, Idrættens ABC 3, s. 503-526:

Ved boldbasis forstår vi boldspilsaktiviteter, der tilgodeser deltagernes alsidige udvikling inden for såvel det tekniske, taktiske, psykiske som sociale område.
Der skelnes mellem småspil i boldbasis og diciplinorienteret småspil. Hvis en boldspilsaktivitet kan gennemføres uanset brugen af boldtype, opgavens karakter samt den ydre ramme, er den placeret under boldbasis (se eks. på side 504).

Den indirekte metode: Fri opgaveløsning: mange mulige legemsdele og boldtemaer (f.eks.: Med hvilke forskellige legemsdele kan du få bolden til at bevæge sig?).

Den direkte metode: Én legemsdel - ét boldtema - én udførelse - én bestemt øvelse (f.eks: kan du enhåndsdrible, således at du...(med korrekt dribleteknik). Udførelser: kan du enhåndsdrible på tværs af salen, mens du løber i et ottetal? kan du enhåndsdrible, mens du laver twisthop på stedet?.

Eksempler på boldspil med dribling: s. 511-513
Eksempler på boldspil med aflevering: s. 513-514
Eksempler på boldlege og småspil: s. 516-521
Eksempler på aktiviteter med slagredskaber: s. 522-524
Eksempler på alternative boldspil: s. 525-526

Artikel på fronter: Undervisning i boldbasis:
Motivation i form af konkurrence momentet. 

- Time-outs er i boldbasisundervisningen et vigtigt redskab til at bevidstgøre eleverne i de taktiske elementer.
-Time-outs er en god måde at verbalisere undervisningen i idræt på
- Lærerrollen i time-outs kan/bør være åben og spørgende i modsætning til at give eleverne færdige og endegyldige løsniger.

Godt redskab til undervisningsplanlægning - se side 142. 



Gruppe opgave omkring boldspil: (Også lagt på Fronter med billede)

Menneske bold
1 bold
6 mand på hvert hold
1 volleybane str.

Regler:
- Man må kun kaste rundt med
bolden.
- Man må ikke løbe med
bolden.
- Hvis man taber bolden, skal modstanderene have bolden.
- Der scores ved at kaste bolden igennem et mål, som to andre fra holdet laver.
- Når et slags mål er lavet, må formen ikke genbruges.
- Ved scoring får modstanderen bolden.
- Dem der laver målet skal være blevet spillet inden de laver målet.
- Det skal altid være to nye der former målet.

Variationer af spillet:
- Flere bolde i spil.
- Bruge fødderne.
- Alle skal spilles.
- Bestemt antal afleveringer.
- Dem der skal modtage skal stå stille, og det er kun ham med bolden der må
løbe.
- Bane størrelsen (mindre større)
- Man har 3 hold.
- Bolden skal to gange igennem målet.
- Konsekvens ved mål (fx. armbøjninger)
- Forskellige slags bolde, eller alternative former/ting som bold.


Ingen kommentarer:

Send en kommentar