fredag den 5. september 2014

Idrætsbiografi

Idræts - fortid:
Hvilken idrætsoplevelse er den første du kan huske: Da jeg gik til svømning med min storesøster. Den første gang jeg måtte svømme i bassinet med den dybe del.
Hvilke idrætsgrene har du prøvet: svømning, fodbold, håndbold, gymnastik, løb, og cykling.

Hvilke idrætsgrene har du brugt mest tid på: jeg har brugt mest tid på fodbold. Jeg har selv spillet det i 6 år, og senere som træner i et års tid.

Hvem har inspireret dig til at dyrke idræt: Min far har inspireret mig til at dyrke idræt. Ham har jeg både haft som fodboldtræner, løbet og cyklet med. Han har altid selv dyrket meget sport, og har altid sagt at dem der dyrker sport hele livet får det helbredsmæssigt bedre når de bliver ældre.

Idræts – nutid:
Hvilken form for idræt dyrker du for tiden: For tiden dyrker jeg løb og engang imellem cykling.

Hvorfor denne form: Jeg dyrker løb, dels fordi det er gratis og dels da jeg synes det giver ro i sindet. Dertil synes jeg det er en god måde at opleve naturen på. Det giver et godt afbræk i hverdagen. Løb er en af de fællesinteresser min kæreste og jeg deler, og derfor kunne det ligeså godt udnyttes.
Cykling bruger jeg mest om vinteren (indendørs), hvis det er for koldt til at løbe. Om sommeren kombinerer jeg cyklens transport egenskab med det sportslige, da jeg tager cyklen på arbejde (ca. 15 km).

Hvor lang tid er du ca. idrætsaktiv om ugen: Det varierer meget. Nu er jeg ca. 3-4 timer aktiv om ugen, men om foråret/sommeren, plejer det som regel at være noget højere.

Idræts – fremtid:
Hvordan forestiller du dig som aktiv idrætsudøver om 20 år: Jeg forestiller mig, at jeg som idrætslærer bruger det i arbejdstiden, samt at jeg stadig løber i fritiden.

Faget idræt i skolen:
Beskriv din bedste idrætsoplevelse i skolen: I gymnasiet skulle vi lave en bib-test, og det var første gang jeg skulle prøve det. Fik en positiv oplevelse da jeg kom som nr. 3 ud af nogle og 60 elever.

Beskriv din værste idrætsoplevelse i skolen: Vi spillede volley i skolen, og vi havde endelig fået godt gang i spillet. Vi blev enige om at alle gjorde alt, hvad de kunne, for at bolden ikke ramte gulvet, så jeg kastede mig ud efter bolden, men endte med en brækket arm.


Hvad husker du især om din idrætslærer i skolen: Der er to idrætslærere der sætter minder i gang; den ene, der mente vi altid skulle spille fodbold, og var ligeglad med, hvem og hvor mange vi deltog. Den anden der havde været i militæret og ikke tog nej som et svar (hvilket vil sige at folk der rent faktisk havde en gyldig grund til ikke at være med, sjældent fik lov at blive væk).




 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar