mandag den 29. september 2014

Idrætsdagen d. 23/9-14

Dagen startede ud med at få samlet alle børnene (omkring 250 elever) og få sat noget opvarmning igang (som Tina stod for):



Tina sagde, hvad de skulle gøre og alle gjorde efter.

Herefter blev hver klasse sendt ud til en post/aktivitet. Jeg stod for 'Menneskepyramiden' ved sandet.
Hver gang der kom et nyt hold, startede vi ud med at snakke om, hvor man skulle stå, for ikke at gøre skade på sine kammerater (f.eks. at de ikke skulle stå på rygraden). Eleverne kom selv med bud på, hvor det var godt at stå, hvilket de skulle prøve at begrunde. Alle på holdet skulle være en del af pyramiden.
Her var aktiviteterne som følgende:

- Lav den højeste pyramide med hjælp (evt. de gule stolper, bænke osv.)

- Lav den højeste pyramide uden hjælp


- Lav den sjoveste pyramide (med efterfølgende begrundelse)
Her er eleverne igang med at lave den sjoveste pyramide, de kom med så mange bud, at de aldrig fik lavet den helt færdigt. 




Nogle af begrundelserne var bl.a.: 'den er anderledes', 'den var sjov at lave', 'den var svær at lave', 'man skulle tænke over, hvordan man lavede den'. 


- Lav en stor samlet pyramide
Som det ses her, var der forskel på antal af elever 


Fællesmål:

Alsidig idrætsudøvelse - Kropsbasis:

  • Fase 1

    Færdighedsmål Eleven kan anvende balance og kropsspænding
    Vidensmål Eleven har viden om vægtfordeling, understøttelsesflade, spænding og 
  • Fase 2

    Færdighedsmål Eleven kan skifte mellem balance og ubalance i bevægelse
    Vidensmål Eleven har viden om vægtforskydning afspænding


Didaktiske overvejelser:
Denne aktivitet kunne desværre kun gennemføres med de første 3 klasser. Nogle af faktorerne der havde indflydelse var:

- For stor spredning på klasserne (nogle havde kun 12 elever, andre 26)
- For abstrakt/svært (aktiviteten med 'den sjoveste pyramide' var svær for nogle af klasserne, da de lavede den samme pyramide som 'den højeste'.)
- For krævende (De nederste elever i pyramiden fik ondt, da de skulle bære flere elever, og i lang tid, mens resten af klassen diskuterede, hvem der skulle være, hvor)


I 'Menneskepyramiden' indgik der momenter som samarbejde (i 'den samlede'), konkurrence(da klasserne blev delt op og skulle lave 'den højeste' & 'den sjoveste', leg, glæde, og succes.

Rundbold:

Efter de 3 klasser overtog jeg posten 'Rundbold':

Vi startede med at optegne reglerne (÷køleskab, ÷ skæve bolde, 3 døde, død ved grebet bold, man skal være indenfor keglen). 
Derefter delte jeg hold og udvalgte en keeper. Undervejs fik de lov at holde time-outs og derved forbedre deres hold taktik. Billeder derfra:
Indeholdet

Udeholdet

Skud fra indeholdet

hent og kast af bold fra udeholdet. 


Udeholdet i action.

Keeper i action. 

I rundbold var det primært momenterne 
samarbejde, konkurrence, glæde, tab og vind med samme sind, og succes der kom til udtryk. 


Fællesmål:

Alsidig idrætsudøvelse - Kropsbasis
  • Fase 2

    Færdighedsmål Eleven kan spille regelbaserede boldspil såvel individuelt som på hold
    Vidensmål Eleven har viden om regler i boldspil

Ingen kommentarer:

Send en kommentar