fredag den 12. december 2014

Danse opvisning

Idag skulle vi fremvise vores simple dans.
Den er simpel, fordi der er mange gentagelser (16, borset fra knips, som er 12 ( og minus omkvæd)) og fordi vi altid starter med at gå til højre (bortset fra til sidst).

Vores dans består af 4 trin:
- 12 x knips
- 16 x skridt (til højre) med klap
- 16 x trekant (højre arm og ben op/frem, venstre arm og ben op/frem, tilbage og ned med højre og derefter venstre).
- 3 x bølge med skiftevis 3 x 'cool walk'
- og til sidst en bølge fra gulv til loft.

Så ser det sådan ud:
https://www.facebook.com/video.php?v=10152868638099431


Når man skal undervise i dans er det vigtig at være klar og tydelig i det man vil have folk til, eksempelvis:
- hvad skal de gøre? (starter de med højre/venstre arm/ben?)
- hvor mange gange skal de gøre det?
   dertil er det vigtigt at sige at mange gentagelser er vigtige, for at få det øvet.
- spejlvender eller står man med ryggen til, når man viser dem, hvad de skal gøre? Hvis man spejlvender er det vigtigt at sige det ud fra deres synspunkt. samt gøre opmærksom på, at man gør det modsat, eks: 'Tag et skridt med JERES højre fod'. I de små klasser kan man evt. binde et farvet bånd rundt om ben og arme, så de kan følge med.
Står man med ryggen til er det vigtig at holde fokus på, at de alle stadig kan følge med.

Vi startede med at vise dansen, derefter delt vi trinene op, og hvergang vi lærte et nyt trin hæftede vi det på det vi allerede havde lært. (hel-metoden, samt hel-del-hel metoden). Vi gjorde det step-by-step uden musik, og da vi havde lært det hele gjorde vi det med musik.

Da vi skulle gennemgå vores dans, tog vi forgivet at de andre ikke kunne dansen, og derfor forklarede vi bare med tilhørende bevægelser: 12 knips, 16 skridt med klap osv. dette gjorde at de andre ikke fik fornemmelsen af, hvor mange gange vi egentlig skulle gøre det.

Det er vigtigt at forklare (uden musik) step-by-step mens man viser bevægelserne, og man viser, hvor mange gange det skal gøres, trods mange gentagelser, giver dette stadig den bedste forståelse...

Til sidst så det sådan her ud:


Ingen kommentarer:

Send en kommentar